Espor Dünyasının Ekonomik Yönü: Gelir Kanalları ve Büyüme

Espor dünyası her geçen yıl büyürken oldukça dikkat çekici bir ekonomik güç olmayı da başardı. Büyüme hızı kesilmeksizin geçen yıllara baktığımızda Esporun potansiyeli önümüzdeki yıllarda daha da artabilir. 7Slot casino aracılığıyla bahis yapma şansınızın da olduğu espor oyunları ve sektörün rakamlarına kısaca bir bakalım.

Rakamlara kısaca bakacak olursak 2020 yılında 1 milyar dolarlık büyüklüğü aşan toplam market değeri 2023 itibariyle 2 milyar doları aşması bekleniyor. Bu da hem büyüme hızının çarpıcılığını hem de ekonomisinin büyüklüğünü ortaya koyuyor.

Espor Dünyasının En Büyük Gelir Kalemleri

Espor dünyasındaki en büyük gelir kalemlerine maddeler halinde kısaca değinelim.

  • Streaming
  • Turnuva yayın hakları
  • Sponsorluklar
  • Bilet Satışları
  • Espor takımlarının satışları
  • Yayıncı Hakları
  • Fiziksel Yan Ürünler

Yani turnuvalar ve çevresinde dönen haklar e-spor dünyasının bel kemiğini oluşturuyor. Asya Pasifik bölgesi de espor dünyasının bu konuda kalbinde.

Bu gelir kalemlerine kısaca değinecek olursak sponsorluklar gelir kalemleri içinde önemli bir yer tutuyor. Sponsorluklar doğrudan oyunculara ve takımlara olabildiği gibi turnuvaların da sponsorları bulunuyor. Sektörün reklam tarafı da hem dijital kanalları hem de turnuvalardaki billboard ve benzeri şekillerde fiziksel kanalları da kapsıyor.

Tabii ki turnuvaların bu gücünü yaratan en önemli etkenlerden biri de bilet satışları. Özellikle Asya’daki turnuvalarda yaşanan yoğunluk ve kalabalık bugün birçok spor dalında eşine benzerine rastlamadığımız cinsten. Bu alanda Kuzey Amerika da Asya-Pasifik’ten sonra yükselen kıta.

Yayın hakları ise tıpkı klasik spor yayıncılığında olduğu gibi en önemli gelir kalemlerinin başında geliyor. Şimdilik esporda ana akım yayıncılık anlayışı herhangi bir şekilde izleyiciden para almaya dayanmıyor. Yayın haklarını ise genellikle doğrudan Youtube ve Twitch gibi platformlar alıyor. Bazı ülkelerde ise televizyon kanallarının yayın haklarını aldığı örnekler de var. Bu da sektörün yükselişini gösteren önemli bir veri.
Espor Oyunları ve Türleri

Espor dünyası da aslında kendi içinde birçok türe ayrılıyor. Yani espor diyip geçmek aslında spor ve futbolu aynı kefeye koymak gibi oluyor.

MOBA, RTS, Battle Royale, FPS gibi türler espor dünyasının taşıyıcı kolonlarını oluşturuyor. Bu türler arasında MOBA en çok gelir üreten segment olarak karşımıza çıksa da Battle Royale türü de son yıllarda yükselişte. Tüm türler için ilk akla gelen oyunlara da değinelim MOBA diyince espor olarak akla DOTA 2 ve League of Legends geliyor. FPS olarak öne çıkan oyun Counter Strike olurken Battle Royale türünün ise taşıyıcı kolonu Fortnite. RTS türü ise Age of Empires, Starcraft ve Warcraft gibi oyunlarla öne çıkıyor.

Espor Neden Ekonomik Olarak Güçleniyor?

Espor şu anki ekonomik gücüyle bile toplam spor dünyasının ekonomik değerinin %1’ini aştı. Bu oldukça küçük görünse de büyüme hızı oldukça yüksek olduğu için önümüzdeki yıllarda pazar payını daha da geliştirecektir. Bu pazar payını geliştirmek için sektörün önünde bazı fırsatlar yer alıyor.

Oyuncu kitlesinin büyümesi sektörün önümüzdeki yılları için en büyük fırsat olarak karşımıza çıkıyor. Aynı zamanda büyüyen oyuncu kitlesi birçok yeni yatırımcıyı ve daha önce espor alanına sponsor olmamış şirketleri de bu alana çekiyor. Sponsor firmaların sayısı artmaya başladıkça farklı reklam anlaşmaları da devreye girmeye başlıyor. Yani sponsorluk ve reklam konusunda gelir artışlarının da yaşanmasını bekliyoruz. Espor doğrudan online bir yayın olduğu için yayıncılık konusundaki masrafı çok daha düşük buna karşılık izleyicilerin anlık birbiriyle haberleşme imkanı ise çok daha yüksek. Yani özellikle canlı yayınlar açısından birçok fırsat espor dünyasında bizi bekliyor. Oyunlar da farklı gelir kanalları yaratmak için özel dijital ve fiziksel ürünler yaratarak bunları paraya çeviriyor.

Esporun Ekonomik Yönünü Riske Atan Neler Var?

Yani karşımızda yükselişi kaçınılmaz bir sektör var fakat bu sektöre yeni girmek isteyenleri bekleyen de birçok tehlike olduğu kesin.

Örneğin rekabet oldukça arttığı için yeni bir oyun olarak sektöre girip tutunmak kolay değil. Takımların ve oyuncuların gelirleri birçok ülkede bir espor kültürü yaratmak için yeterli değil. Toplam pazar büyüse de takım ve oyuncu bazlı bakıldığında hala daha büyümek için çok büyük bir yol var ve e-sporun bu yolda başına neler geleceği belirsiz. Esprou her ne kadar tek bir çatı altında ele alsak da bu aslında sporu tek bir çatı altında ele almaktan farksız.

Örneğin LoL oyuncuları ve Counter Strike oyuncuları da çoğunlukla izleyicileri de birbirinden tamamen farklı kitleler. Bu sebeple oyunların hepsini tek bir çatıda toplamak sektörü doğru analiz etmeyi zorlaştırabilir.

Tabii bu her oyunun birbirinden tamamen farklı olması konusunun diğer bir problemi de regülasyonlar. Her oyunun regülasyonları birbirinden farklı ve sektör olarak tam oturmuş olan regülasyonlar söz konusu değil. Bu sebeple oyun içi hile vakalarında nasıl bir tepki verileceği de gri hale gelebiliyor.

Hala birçok ülke için bu kavram oldukça yeni olduğu için devletlerin de esporun artan popülaritesine nasıl cevap vereceği belirsiz.

Yeni Nesil Espor Gelir Kanalları Neler Olabilir

Espor dünyası ve blockchain dünyası birbiriyle iletişim halinde olan 2 farklı evren olsa bunu birleştirmeye başlayan oyunlar da bulunuyor. Doğrudan espor tarafında bu birliktelik büyük çaplı olarak gerçekleşmese de önümüzdeki yıllarda espor tarafında NFT tabanlı gelir kanallarını göreceğimiz kesin diyebiliriz.

Espor Ekonomisinin Önemi

2022 yılında Chelsa futbol kulübü 4.25 Milyar Sterlinlik bedelle satıldı. Bu satış bedeli espor dünyasının yıllık toplam büyüklüğünün çok üzerinde. Bu örneğin ise önemi şurada. Espor belki futbol büyüklüğüne ulaşmayacak olsa da büyüme hızı ve gelir kalemleri gösteriyor ki önümüzde yıllar içinde büyüyecek bir sektör duruyor.

Birçokları için futboldan bahsederken 30-40 yıl öncesinde konuşulan transfer bedelleri, oyuncuların yıllık ücretleri, maçların açık kanallarda yayınlanması anlaşılmaz görünüyor. Bugünlerden 20-30 yıl sonra belki birçok E-spor oyunu için bunları konuşacağız. Özellikle yatırımcılar ve farklı spor dallarında önemli sponsorluk anlaşmalarına sahip olan şirketlerin espor alanını da mutlaka incelemesi gerekiyor.

Kaynak: Haber Merkezi